Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • mai 18, 2018

5 smarte tips til bedre SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) kan virke komplisert. Gevinsten for å være en reser på SEO, er bedre synlighet på nett. Derfor gir vi deg noen smarte og grunnleggende tips for å optimalisere din nettside.

 

Husk title-tag

Title-tag er tittelen på nettsiden din. La oss si du driver en nettbutikk som selger klær. Da vil du mest sannsynlig ha en kategori som heter «bukser», noe som også børe være title-tag på denne siden. Det er viktig at tittelen synliggjør hva siden inneholder.

En regel er at title-tag alltid må inneholde søkeordet du ønsker å være synlig på, i tillegg til firmanavn. Husk å plassere søkeordet først, så firmanavn. Du bør også holde deg under 55 tegn på grunn av synlighet på mobil.

Eksempel på riktig oppsett av title-tag er «Bukse – Dressmann».

 DRESSMANN TITLE TAG

 

Meta description

Meta description kan sammenlignes med en ingress i en artikkel. Når du får opp et søkeresultat i Google, er meta description teksten som kommen under tittelen. Altså en teaser. Det er viktig å få frem hva siden handler om på en kort og effektiv måte. Også her er det viktig at du bruker søkeordet du ønsker å bli synlig på, dette vil da utheves av Google i søkeresultatet. 

Denne teksten bør maks være på 150 tegn for å være synlig på mobil.  Husk også å bruke «call to action» i teksten. For eksempel bestill nå, les mer eller kontakt oss.

meta descriptionBilde: Meta description fungerer som en teaser på hva som er på siden. Eksempelet er fra Kalibrert sin hovedside. 

Les også: 

Bruk av søkeord

Hver landingsside bør bare være optimalisert opp mot ett søkeord. Dette søkeordet bør du bruke på følgende steder:

 

Mobile first

Dette er ikke bare et SEO-tips, men også et generelt tips. Alltid tenk mobil når du lager nettsider. Om nettsidene dine ikke er responsive vil dette straffe seg i forhold til SEO av følgende grunner.

  • Brukervennligheten blir dårligere
  • Folk forlater siden raskere (fluktfrekvens)
  • Responsive sider er raskere

 

Finn riktige søkeord

Vi avslutter med det viktigste punktet, selve søkeordsanalysen. Gjennom en god søkeordsanalyse finner du svaret på hva dine kunder søker etter, søkeord du bør være synlig på og innsikt i konkurransen på de ulike søkeordene.

Av og til kan du finne søkeord med relativt høye volum, hvor konkurransen ikke er så stor. Slike søkeord gir stort potensiale for trafikk. Søkeordsanalysen legger naturligvis føringer for videre SEO-arbeid på nettsiden.

 

Hvordan gjøre søkeordsanalyse?

Om SEO er et nytt kapittel for deg kan dette fremstå som kompliserte greier, og litt komplisert er det! Vi ønsker gjerne å hjelpe deg i gang, og tilbyr en liten SEO-sjekk helt uforpliktende. 

Jeg ønsker en uforpliktende SEO-sjekk