Ole Rønneseth By Ole Rønneseth • mars 14, 2019

Sesongvariasjoner i søk - er du klar for påske?

Noen søkeord holder seg relativt stabile gjennom hele året, mens på andre søkeord kan vi tydelig se en sesongvariasjon - altså når på året flest søker på dem. Vi forteller deg om noen av disse!

Tenker du på anledninger og sesonger når du setter opp en innholdsplan?
Nylig diskuterte vi rundt lunsjbordet når fastelaven var. De fleste trodde det var søndagen før den faktiske var. Hvorfor er det slik? Jo, mest sannsynlig fordi dagligvarebutikkene og kioskene allerede i flere uker hadde brukt fastelaven som en god grunn til å selge krem- og hveteboller, og gjerne markedsført dette. «Fastelaven» er altså et typisk søkeord som "peaker" etter nyttår, spesielt rundt februar-mars.

I dag er det kanskje flere som har hørt om de nye fenomenene «taco-fredag» og «Black Friday» enn kanskje fastelaven, fetetirsdag og askeonsdag, men vi ser at tradisjonelle merkedager fremdeles blir brukt til å selge produkter. 

Vær synlig med innhold som er søkemotoroptimalisert

Når interessen for fastelavensboller er etablert, er det viktig å være synlig i søkemotorene med godt og relevant innhold som er søkemotoroptimalisert. Om du søker på «fastelavensboller oppskrift» ser du at Tine har skjønt at  godt innhold er nøkkelen for nå ut til kundene.

Les også: Hva er søkemotoroptimalisering?

Tine har posisjonert seg i kundereisen din med en relevant oppskrift - både i søkemotorene, men også med videoinnhold på YouTube. Om du klikker på innholdet deres, får Tine muligheten til å overbevise deg om at det er en god idé å kjøpe flere av deres produkter - melk, meierismør og vaniljekrem, for å lage de beste bollene. Er du fornøyd med oppskriften, deler du den gjerne videre til venner og bekjente. Vi ser nemlig at godt innhold ofte gir god spredning og skaper engasjement i sosiale medier.

Screen Shot 2019-02-28 at 17.49.51

Tenk på det - selv om vi i skrivende stund bare har kommet til mars, har det allerede i år passert en rekke sesongrelaterte anledninger som du kan knytte innhold og produkter opp mot; nyttår, morsdag og Valentine. Og snart er det påskeferie, 17. mai og nevnte jeg sommerferie? Det virker kanskje langt unna, men plutselig er vi der og de fleste utnytter gjerne ikke de mulighetene dette gir. 

Så, hva bør du tenke på når du skal lage innhold til sesongrelaterte anledninger?

  • Identifiser anledninger som er relevant for din bedrift
  • Hva søker målgruppen din etter?
  • Når på året begynner målgruppen reisen i søk?
  • Når bør du begynne å produsere innhold og kommunisere med målgruppen din?

Produktspesifikke sesongvariasjoner

I tillegg til at man vil ha sesongvariasjoner i søk relatert til merkedager og spesifikke anledninger, så vil også ulike produkter ha egne sesongvariasjoner.  Selv om søk etter forlovelsesringer tar seg noe opp i forkant av Valentines 14. februar, vil en enkel sjekk hos Google vise at søkevolumene relatert til forlovelsesring er dobbelt så høye i desember som i februar. Vi ser også at søkene tar seg opp allerede i november. Dette er informasjon som er essensielt for en markedsfører å vite - spesielt når man skal legge opp en god marked- eller innholdsplan. 

Screen Shot 2019-02-28 at 17.40.14

Sesongvariasjoner vil du kunne identifisere gjennom en søkeordsanalyse. Når analysen er gjort og innholdet er produsert, er det viktig å huske på at godt innhold vil kunne leve over tid. Gamle artikler kan fungere like godt som nye - du trenger bare å børste litt støv av de i forkant av sesongen og oppdatere de med aktuelt innhold.

I hvor stor grad anledninger og sesongvariasjoner i søk er relevant for deg og din bedrift avhenger selvsagt av produktet eller tjenesten du tilbyr, men at du bør ha et bevisst forhold til det - er helt sikkert. 

Ønsker du vite mer eller avdekke sesongvariasjoner rundt dine produkter og tjenester? Vi hjelper deg!

Kontakt oss