Petter Johnsen By Petter Johnsen • mai 7, 2018

På utkikk etter nye ansatte? Sosiale medier er en gullgruve!

Visste du at sosiale medier er en perfekt plattform til å finne din drømmekandidat?

Du skal ansette nye personer og velger naturligvis å publisere/annonsere stillingen i en nettbasert stillingskatalog på en bransjenettside eller finn.no. Dette er den klassiske måten å lyse ut en stilling, men når du drømmekandidaten?

De søknadene man får fra slike kanaler kan selvsagt inneholde kvalifiserte og dyktige kandidater, men disse er ofte aktivt jobbsøkende som enten er arbeidsledige eller har kommet til den beslutning at de ønsker seg vekk fra nåværende jobb.

Faktum er at i de aller fleste tilfeller sitter drømmekandidaten din komfortabelt i en stilling den dag i dag, og det er vanskelig å nå disse med en tradisjonell stillingsutlysning.

Les også: Hvordan gjør du Google Analytics og Google Tag Manager klar til GDPR?

Vedkommende er sannsynligvis enten absolutt ikke interessert i å bytte jobb, er fornøyd med nåværende jobb men er åpen for tilbud, eller har tenkt tanken på å bytte men er ikke aktivt ute å søker. Disse kan være ekstremt attraktive, men disse må du nå og overbevise på andre måter.

 

Rekruttering i digitale medier - Kalibrert AS

Strategisk bruk av innsikt

Mange krevende rekrutteringsprosesser skjer i dag ved å bruke rekrutteringsbyråer eller headhuntere, og dette kan gjerne være helt avgjørende for å finne rette kandidat. Det vi fort opplever er at vi ved hjelp av målstyrt annonsering kan supplere disse krevende prosessene og støtte ved å fylle på med aktuelle kandidater. Dette gjelder også når interne ressurser, gjerne HR-avdelingen, styrer rekrutteringsprosessen fra søk til utvelgelse.

Denne suppleringen vil være å først analysere hvem er drømmekandidaten til stillingen: hva er egenskaper, erfaring, kompetanse etc. Dette gjør man med å ha laget en god stillingsutlysning. Det neste man bør spørre seg om er hvilke motivasjoner har ønsket kandidat når det gjelder sin profesjonelle arbeidsprofil. Er personen motivert av faglig utfordring, lønn, spennende prosjekter, å jobbe i anerkjente bedrifter eller lignende?

Dette er viktig for at du skal kunne skape en oppmerksomhet rundt din bedrift og stillingen du ønsker å få besatt.

 

Få drømmekandidaten på kroken

Bakgrunnen for denne innsikten er å avdekke hvem og hvordan du skal påvirke den riktige søkerne til å søke jobben, og husk dette er personer som sitter komfortabelt i en eksisterende jobb i dag.

Grunnen til at vi ønsker å vite hva som er viktig for dem i jobbsammenheng er for å kunne påvirke med innhold som setter din bedrift i et attraktivt lys. Dette gjør man ofte med å eksponere personene for artikler med relevant tematikk.

Vi bearbeider på denne måten potensielle kandidater fra å kategorisk avslå tanken på å bytte arbeidsgiver, til å bli oppmerksom på fordelene med å bytte jobb.

Etter en periode med slik påvirkning som bygger positive assosiasjoner til deg som arbeidsgiver, har man fått de potensielle kandidatene til å bli mer positive til å bytte jobb – og da spesielt til din bedrift.

Det neste vil da være å eksponere disse for din attraktive stillingsutlysning som innehar akkurat de kriteriene som de besitter. Kandidatene vil da forhåpentligvis være så interessert i stillingen at de søker – uansett hvor tilfreds de for kort tid var i sin eksisterende jobb.

Dette er en forenklet forklaring på tankesettet ved å kommunisere til aktuelle kandidater over tid, på ulike måter. Målet er å bevege dem nærmere et jobbytte til din bedrift!

 

Bruk sosiale medier

Det du kanskje tenker nå er at alt dette er vel og bra, men hvordan finner jeg disse potensielle kandidatene?

Det å påvirke personer over tid kan ofte kreve en kombinasjon av en rekke kanaler og de aller fleste digitale markedsføringskanaler har meget gode segmenteringsmuligheter. For å trekke frem to relevante eksempler så kan man skape stor påvirkningskraft med lave investeringer gjennom annonsering på Facebook og LinkedIn.

Facebook, med sine drøye 3,5 millioner norske brukere og LinkedIn med sine drøye 1,2 millioner norske brukere har segmenteringsmuligheter som blant annet; geografi, alder, stillingstittel, stillingsfunksjon, bedrift de jobber for i dag, studieretning de har tatt, skole de har gått på, ferdigheter de har, bransjer de jobber innen, faglige interesser de har.

I tillegg har man mulighet til å målrette på LinkedIn mot bedriftsstørrelse, ansiennitet, erfaringstid, hvilke grupper de er medlem av på LinkedIn m.m.
Alle disse segmenteringsmulighetene vil kunne hjelpe deg i å finne og treffe de mest attraktive kandidatene for din stilling.

Din rekrutteringsprosess har nå økt i profesjonalitet og vil supplere de andre kanalene og verktøyene du bruker på en god måte. Finn.no og headhuntere er meget viktige elementer i mange rekrutteringsprosesser. Bruker du også segmenteringsmulighetene som finnes i sosiale medier har du et bedre utgangspunkt for å treffe blink på din drømmekandidat.

Les også: Hva er verdi og kostnad ved å skaffe én ny kunde for deg?

Kalibrert har støttet mange selskaper i jakten på nye medarbeidere. Ta kontakt om du lurer på hvordan Kalibrert kan hjelpe dere i forbindelse med deres rekrutteringsannonsering.

Kontakt oss