Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • november 29, 2018

Nye nettsider? Derfor bør du starte med SEO!

Her forteller vi deg hvorfor det er lurt å begynne med en søkeordsanalyse når du skal lansere nye nettsider.

Sidestruktur, design, produktnavn, innhold og leadsgenerering. Alt dette er ekstremt viktig å ta stilling til når du skal bygge opp nye nettsider. Ikke la magefølelsen avgjøre, en søkeordsanalyse avdekker nemlig alle disse faktorene.

Sidestruktur og design

Når vi utarbeider en søkeordsanalyse ser vi på søk relatert til dine tjenester eller produkter. I en analyse ser vi på følgende:

  1. Konkrete søkeord/setninger
  2. Søkevolum per søkeord
  3. Konkurranse på søkeordene

 

Dette gir en god og tydelig innsikt i hvilke søkeord du bør posisjonere deg på, som igjen påvirker sidestrukturen på de nye sidene. Alle viktige søkeord bør nemlig ha sin egen landingsside/produktside.

Produktnavn

Skal produktet hete internett eller bredbånd? Elbil-lån eller grønt billån? Du ønsker naturligvis å bruke de produktnavnene som flest søker etter.

Tar for eksempel «grønt billån» som har 500-søk hver måned. «Elbil-lån» har bare 200-søk hver måned. Konkurransen på disse to søkeordene er lik. Med andre ord ville det vært en tabbe å kalle produktet for elbil-lån. 


Les også:
Hva er en søkemotoroptimalisering?


Innhold

En analyse vil også gi svar på hvor søkedrevet din bransje er, hva dine konkurrenter er synlige på, og mulighetene for å generere leads gjennom innholdsproduksjon.

Veldige mange opplever sterk vekst av innkommende leads basert strategisk innholdsproduksjon. Dersom en analyse viser at det finnes et stort potensial for deg innen søk, kan det være fornuftig å integrere en blogg på nettsiden.

Skal du lansere nye nettsider? Vi tar gjerne en uforpliktende prat og viser hvordan riktig fremgangsmåte kan generere flere leads og salg.

Kontakt oss