Lise Komnæs Jæger By Lise Komnæs Jæger • mai 15, 2018

Lekker din bedrift verdifull trafikk til konkurrentene? Hvordan kan SEO gi deg et fortrinn?

Har du sørget for at dine nettsider gjenspeiler det innholdet som dine potensielle kunder leter etter? Klarer potensielle kunder å finne deg på de søkeordene som benyttes for din bransje? Kan det være at dine konkurrenter har bedre synlighet i søk enn deg og dermed henter nettrafikk du burde hatt?

Hvis du ikke har optimalisert søkeordene på din nettside, kan dette gi konkurrentene dine et stort konkurransefortrinn. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvor søkedrevet kategorien til din bedrifts varer/tjenester er. Ofte er potensialet ditt ved å ta posisjon i søkemotorer større enn du tror, spesielt innen Business to Business.

Den mest lønnsomme trafikken

Visste du at for de fleste bedrifter er trafikken fra organisk søk den største og mest lønnsomme kilden til trafikk? Når vi snakker om organisk søk, mener vi de resultatene i søkemotorer som ikke er betalte annonser. Disse resultatene bør din bedrift påvirke ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).

De fleste bedrifter i dag har mulighet til å oppnå et konkurransefortrinn ved å ta en tydeligere posisjon med forbedret organisk synlighet.
Skjermbilde 2018-04-08 kl. 21.13.49

Hva bestemmer den organiske synligheten i søkemotorer?

Det er Googles til enhver tid gjeldende algoritmer som bestemmer hva som påvirker din bedrifts synlighet på relevante søkeord. Disse algoritmene er sammensatte og endres over tid. Dette gjør SEO-fagfeltet stort og krevende å navigere i. Kort forklart handler det om at Google skal bygge tillit til din nettside over tid. Google vil alltid belønne de nettsidene som fremstår som mest relevante i forhold til hva brukerne søker etter.

Noen av faktorene som er med på å påvirke dette er brukervennlighet, sidens hastighet, tekniske forhold ved nettsiden, hvor hyppig nettsiden din lenkes til, bruk av sosiale medier, hvor lang tid innholdet ditt har eksistert og etter siste Google-oppdatering har mobilvennlighet blitt langt viktigere enn tidligere.

Innhold er fremdeles kongen

Det som alltid har vært aller, aller viktigst er at du leverer relevant og nyttig innhold i forhold til det søket som brukeren gjør. Dette har alltid vært hovedmålet til Google: å vise så korrekt og godt innhold som mulig i forhold til søket som er gjort.

Google vil altså ha det brukerne vil ha!

Hvis brukerne vil ha korte videoer og bilder, så bør du ta hensyn til dette. Du trenger med andre ord å være trygg på at dine nettsider har godt nok innhold i forhold til det din målgruppe søker etter og dermed har interesse for! Gjennom strukturert SEO-arbeid står dette i fokus.

For å være i stand til å vite hvilket innhold du bør ha fokus på, er det viktig å gjøre en grundig analyse i forkant: hvilke søkeord benytter folk i sine søkesituasjoner, hvor stort et volumet på disse søkeordene i ditt geografiske nedslagsfelt, hvordan ranger du på viktige ord i dag og hvor stor er konkurransene på de ulike søkeordene. Dette kaller vi en søkeordsanalyse. En søkeordsanalyse gir viktige føringer for hvilket innhold du bør ta posisjon på: hvilke landingssider bør prioriteres og hvilket innhold bør du skape over tid for å ta posisjon.

Hva vil større fokus på SEO kunne gi deg?

  • Bedre og relevant innhold og forbedret brukeropplevelse.
  • Større synlighet for økt trafikk til nettsidene dine.
  • Flere relevante besøkende gir så klart økt salg for din bedrift!
  • Godt innhold skaper troverdighet og positivt omdømme.

Vi hjelper deg i gang - kostnadsfritt!

Er du nysgjerrig på hvordan vi i Kalibrert kan hjelpe deg å skaffe et konkurransefortrinn gjennom SEO? Vi kan vise deg dagens status i forhold til dine konkurrenter, fortelle hva de neste smarte grep er og hjelpe ditt firma i gang. Vi gir deg en kostnadsfri SEO-sjekk. 

Jeg ønsker en uforpliktende SEO-sjekk