Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • november 21, 2018

Inbound marketing har høyere avkastning enn oppsøkende salg!

Inbound marketing er ikke bare en digital trend, det er strategi som gir langsiktig verdi for din bedrift. Her forteller vi deg om noen av mulighetene ved Inbound Marketing.

I Inbound Marketing står brukeren eller kunden i sentrum. Vi ønsker å tilby ham relevant informasjon på rett sted i kjøpsreisen. Relevant innhold er det som svarer på det kunden lurer på, og som gir en god kundeopplevelse. Vi ønsker å "leie" kunden gjennom sin kjøpsreise og kunne svare på spørsmål enten hun er i oppmerksomhetsfasen, vurderingsfasen eller beslutningsfasen i sin kundereise. Du kan lese mer om betydningen av godt innhold her.

 Ifølge State Of Inbound gir den organiske formen for innholdsmarkedsføring høyere avkastning enn oppsøkende salg. Inbound Marketing er et bredt fagområde, og i denne artikkelen skal vi se nærmere på fordelene med å produsere strategisk innhold som gir deg synlighet: 

VIDEO: Lise Jæger i Kalibrert forteller om fordelene med Inbound Marketing. 

En selger som aldri tar fri

Se for deg en superselger som aldri er syk, aldri tar ferie og aldri sover! Ville ikke det vært fantastisk? Med Inbound Marketing publiserer du mange artikler og godt relevant innhold. Alle disse artiklene vil bidra til å skape trafikk, generere leads og potensielle salg. 

Vi vet hva kundene søker etter

Når vi i Inbound Marketing skriver artikler er det ikke slik at man skyter en pil ut i den mørke skogen og satser på å treffe noe. For å gjøre innholdsproduksjonen effektiv må vi vite at temaet engasjerer leseren. Vi begynner derfor alltid med å analysere hva potensielle kunder søker etter; en såkalt SEO-analyse. 

Denne innsikten bruker vi til å optimalisere innholdet opp mot søkene kundene gjør på Google. På denne måten skjønner Google at dette innholdet svarer på det gitte søket. Viser det seg at leserne også verdsetter innholdet vil dette ytterligere bidra til synlighet i søkemotoren. 

Konkrete økonomiske mål

For mange bedrifter blir innholdsmarkedsføring et svevende begrep, men slik trenger det ikke å være. I dag har vi gode metoder for å måle effekten av strategisk innholdsproduksjon, dermed blir det også viktig å sette konkrete mål. Eksempler på slik mål kan være:

  • Øke antall leads fra hjemmesiden fra 2 – 10 i måneden
  • Øke trafikken fra 700 – 2.000 besøkende i måneden
  • Implementere automatisk håndtering av innkommende leads
  • Sette opp en remarketing-strategi mot besøkende av bloggen

Hva om jeg ikke tar Inbound Marketing på alvor?

Stadig flere bedrifter utvikler gode strategier for å oppnå synlighet og skape verdifull trafikk med Inbound Marketing. Fordelen med å ta strategisk innholdsproduksjon på alvor er at du kan «eie» synlighet på søkeord, og dermed «stjele» trafikk fra dine konkurrenter. Ulempen med å ikke ta innholdsproduksjon på alvor er at dine konkurrenter «stjeler»  nettrafikk du selv skulle hatt.

Denne form for strategisk tenkning rundt innholdsproduksjon er forholdsvis nytt i Norge, men vil etter all sannsynlighet bli en svært viktig salgs- og markedsføringsmetode fremover. Dersom du ikke satser på Inbound Marketing kan dette være konsekvensene:

  1. Du møter ikke potensielle kunder tidlig i deres kjøpsreise. 
  2. Dårlig organisk synlighet av dine tjenester/produkter.
  3. Svakere kjennskap til merkevaren.
  4. Du utnytter ikke potensialet for å skaffe leads.

 

Vi i Kalibrert hjelper deg gjerne i gang med inbound marketing, gjerne ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Les også: