Lise Komnæs Jæger By Lise Komnæs Jæger • juni 29, 2018

Hvorfor er leads viktig for din bedrift?

Vær til stede i de ulike søkefaser kunder er i og bruk et lead til å selge mer!  Her gir vi deg de viktigste grunnene til hvorfor leadsgenerering er viktig.

Har du reflektert over hvordan digitalisering av kundereisen er i ferd med å skje for din bransje? Er du oppmerksom på hva dine potensielle kunder søker etter når de har en utfordring? Dersom din tjeneste løser problemet til kunden, bør du være synlig i søk.

Flere og flere selskaper begynner å få øynene opp for verdien Inbound Marketing kan ha i prosessen med å skape leads.

"Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører." Kilde: HubSpot.

Hva er et lead?

"Et lead: når vi har tilegnet oss kundedata på en potensiell kunde: hun har vist en interesse, deltar og vil på et tidspunkt kunne forvente å bli kontaktet"

Inbound Marketing handler om å kunne tilby potensielle kunder relevant informasjon og innhold på rett stadium i sin kundereise.

Alt handler om å levere relevant innhold, til rett person til rett tid!

Gjennom strukturert og planlagt markedsføring og innholdsutvikling på dine nettsider, vil du være i stand til vite hvilken informasjon kundene dine leter etter og levere i henhold til dette.

Hvorfor genere leads?

De tre viktigste grunnene til å fokusere på leadsgenerering gjennom Inbound Marketing:

1.: Det er blitt mer og mer utfordrende å ringe "kalde" telefoner; beslutningstakere er vanskeligere å få tak i og kjøpte leads lister vil etter hvert holde lavere kvalitet / volum på grunn av GDPR.

2. : Du ønsker at bedriften skal bruke salgskraft på dem som faktisk er nærmere en beslutning - de er varmere prospects, rett og slett.

3.: Det har de seneste årene skjedd en voldsom digitalisering av kundereisen der beslutninger og undersøkelser har flyttet seg til internett. Da ønsker du å være tilstede når de leter, tiltrekke deg dem og "fange" dem.

Hvem passer strukturert leadsgenerering for?

De bedriftene som har det aller største potensialet ved strukturert leadsgenerering er selskaper som har ansatte i oppsøkende salg og som tilbyr tjenester som oppfyller én eller flere av disse alternativene:

  • krever en del informasjon før beslutning
  • er relativt kostbare
  • krever personlig involvering

Både tjenester, abonnement, kapitalvarer og det meste innen B2B kommer fort inn én av disse kategoriene.

Ulike typer leadsgenerering

Leadgenerering
 
1. Ved hjelp av godt innhold og smart markedsføring ønsker vi å trekke flest mulig relevante besøkende inn til våre nettsider. I den forenklede figur over kan vi tenke oss at helt enkel leadsgenerering skjer dersom vi på våre nettsider har enkle, lett tilgjengelige kontaktskjema som kan fylles ut.  

2. I varianten i midten ber vi besøkende legge igjen sine kontaktdata mot å få tilsendt/tilgang på relevant og verdifull informasjon. Dette er en svært virkningsfull måte å "fange" potensielle leads på. Dette er også mulig å gjøre uten avanserte systemer for Inbound Marketing og Marketing Automation.

3. I nedre del av  figuren benytter vi profesjonelle systemer som både kan støtte oss i automatiserte regler (triggerløsninger på nettsidene), e-post-utsendelse, CRM-systemer, salgsoppfølging og leads scoring. Det finnes flere leverandører av slike systemer.

Skaff deg et konkurransefortrinn 

Gjennom en god strategi for leadsgenerering kan din bedrift ta posisjon og få et konkurransefortrinn i forhold til dine konkurrenter! Ta gjerne kontakt om du vil diskutere hvorvidt din bedrift kan ha glede av profesjonell hjelp med leadsgenerering!

Last ned: Din guide til effektiv generering av leads