Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • oktober 31, 2018

Hvor ofte skal jeg blogge?

Stadig flere bedrifter tar i bruk blogging som en del av deres markedsføringsstrategi, her gir vi deg svaret på hvor ofte din bedrift bør blogge.

Jobber du med strategisk kommunikasjon er blogging en gullgruve for å skape relevant trafikk inn til nettsiden, skaffe flere potensielle kunder og sikre gode organiske posisjoner på relevante søkeord. Et spørsmål vi stadig vekk får er «hvor ofte bør vi blogge?» Svaret er sammensatt, men her skal vi gi deg noen gode retningslinjer.

Viktig å blogge ofte

Hver gang du publiserer en artikkel åpner det seg nye muligheter for å øke trafikken inn til nettsiden, selge din tjeneste og bli synlig i søk. Med andre ord bør du blogge ofte! Men så var det dette med kvalitet. Googles algoritmer og den kresne leser krever godt innhold. Med andre ord må du også tenke kvalitet fremfor kvantitet.

Fasiten på spørsmålet om hvor ofte du bør blogge blir derfor følgende: blogg så ofte du kan med de skriveressursene du har tilgjengelig for å sikre godt innhold.

Hvorfor er kvalitet så viktig for Google?

Algoritmene til Google er veldig brukerorientert. Med andre ord analyserer Google hvordan brukerne responderer på innholdet. Du er derfor avhengig av å fenge den kresne leseren for at Google skal anse ditt innhold som godt. Grunnen for at vi omtaler leseren som kresen er fordi det hvert minutt publiseres omtrent 1.400 bloggsaker. Forbruker har et enormt utvalg av innhold og er kvalitetsbevisst.

Gevinsten av å produsere det gode innholdet som dine lesere verdsetter er at Google anser deg som en god avsender og belønner dette med å gi deg synlighet i søkemotorene.

Les også: Nettrafikken mange bedrifter går glipp av


Gevinsten av det gode innholdet

HubSpot har gjennomført en undersøkelse blant 13500 kunder for å få innsikt i sammenhengen mellom frekvens på blogging og trafikk inn til nettsidene. I diagrammet under ser du resultatet. Som ventet har det en klar gevinst å blogge ofte. Bedrifter som publiserte 16 artikler eller mer hver måned fikk nesten 3,5 ganger så mye trafikk sammenlignet med selskaper som blogget 0-4 ganger i måneden.

bloggsaker

Verdien av «gammelt» innhold

Den store fordelen med innholdsmarkedsføring er at du skaper gratis innhold som stadig vil generere trafikk og leads. Er du god på søkemotoroptimalisering vil dette også bidra til å øke trafikken. Når HubSpot gjorde en stor analyse av egen blogg fant de ut at over 75 prosent av bloggvisningene og 90 prosent av leadsene kom fra gamle artikler. Artikkelproduksjon har med andre ord en verdi over lang tid.

I grafen under ser du tydelig gevinsten av å publisere mange bloggsaker. Bedrifter med over 400 artikler totalt, fikk omtrent dobbelt så mange leads som bedrifter med 300 – 400 blogginnlegg.

Leads-1

Les også: Guide: Slik når du nye og verdifulle kunder på Facebook


Enkelt og greit viser denne innsikten av selskapene som er gode på innholdsproduksjon får svært mye igjen med tanke på trafikk og leads. Innholdsmarkedsføringen betaler seg over tid med tanke på at gamle artikler fungerer like godt som nye artikler. 

Ønsker du å komme i gang med innholdsmarkedsføring? Vi kan hjelpe deg med både strategi og innhold!

Kontakt oss