Ragnhild Berge By Ragnhild Berge • november 16, 2018

Hva koster det å annonsere på Google?

Uansett om du er en stor eller en liten bedrift lønner det seg å være tilstede når en potensiell kunde aktivt søker etter en vare eller tjeneste du tilbyr. Det er viktig at du ikke går glipp av viktig trafikk til din nettside eller nettbutikk! 

Gjennom annonsering i Google Ads betaler du kun for klikkene du får. Du setter selv mål for hvor mye et klikk er verdt for din bedrift og hvor mye du ønsker å bruke av ditt markedsbudsjett på annonseringen. 

Hva koster et klikk?

Prisen du betaler for et klikk avhenger av konkurransen på det aktuelle søkeordet. Kostnad per klikk (CPC) kan variere fra under en krone til flere hundre kroner alt etter søkevolum og konkurranse. 

Enkelte bransjer er dyrere enn andre, men annonsering i Google Ads er som regel alltid vesentlig rimeligere enn tradisjonell annonsering.

Slik fungerer det

Når noen skriver inn et søkeord på Google starter annonseauksjonen til Google og din annonse blir vurdert opp mot andre konkurrenter som også byr på samme søkeord.

For å "vinne" søket og få topp plasseringen hos Google på nettopp det søkeordet avhenger av annonserangeringen du får hos Google. Dette kalles Ad-Rank.

 

Skjermbilde 2018-10-16 kl. 13.19.12

 

Hovedkomponentene i annonserangeringen (Ad-Rank) er kvaliteten på annonsene og nettstedet ditt (kvalitetsscore) og budene dine (max CPC). Det er dette som avgjør hvilken posisjon du får i et søkeresultat.

Kvalitetsscore er Googles måte å sikre relevans for forbrukeren. Jo bedre annonsene dine treffer og jo høyere kvalitet og relevans det er på nettsiden din i forhold til hva det søkes etter, jo bedre Ad Rank får du. Det betyr indirekte at gode og relevante landingssider gjør det rimeligere å annonsere i Google Ads; en sammenheng som mange ikke er klar over. 

Jobb med optimalisering

Det er viktig og hele tiden forbedre kvaliteten på annonsene og å justere bud på søkeord for å få best mulig posisjon til en lavest mulig kostnad (CPC). Dette kan være tidkrevende arbeid, og mange velger derfor å få hjelp fra profesjonelle, men det er ingenting i veien for å prøve seg på dette selv. 

Ønsker du hjelp for å komme i gang med annonsering på Google? Eller kanskje du trenger tilbakemeldinger på hvordan du kan annonsere mer effektivt? Vi ønsker gjerne å ta en uforpliktende prat. 

Kontakt oss

 Les også: