Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • november 14, 2018

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er å basere innholdet på nettsiden etter det potensielle kunder søker etter. På denne måten blir ditt innhold synlig som treff på de aktuelle søkene. Her gir vi deg svaret på hvordan din bedrift bør jobbe med søkeord.

For mange bedrifter er arbeid med SEO en gullgruve. Du kan øke trafikken inn til nettsiden betydelig, og fremdrive nye kunder og salg. Her gjelder det å henge med i svingene, og optimalisere innholdet før dine konkurrenter gjør det. Her forteller vi deg hvordan du kommer i gang med søkemotoroptimalisering. 

 VIDEO: Få en kjapp innføring i fordelene med SEO av Lise Jæger i Kalibrert. 

Søkeordsanalyse er nøkkelen

For å kunne optimalisere innholdet på produktsider og artikler, må vi ha et utgangspunkt- nemlig en analyse.

En søkeordsanalyse struktureres inn i kategorier basert på hvilke tjenester du tilbyr. Si at du driver en brillebutikk. Da ville det vært naturlig å ha følgende kategorier i en analyse: «briller», «solbriller», «kontaktlinser», «synsprøve» osv. Innen hver kategori ville man sett på alle søkeord som er relevant til kategorien. Alle søkeord i en analyse struktureres på følgende måte:

  • Det spesifikke søkeordet
  • Hvor mange søk ordet har hver måned
  • Hvor stor konkurranse det er på søkeordet

For eksempel, i skrivende stund har søkeordet «Solbriller med styrke» 1.600-søk hver måned i Norge og en konkurranse på 5. Konkurransen rangeres fra 0 - 100.  Dette er med andre ord så lav konkurranse at en brillebutikk ville med forholdsvis enkel optimalisering kunne rangere øverst i et organisk Google-søk. 

En analyse vil gi din bedrift innsikt i hundrevis av slike relevante søkeord. Dette har en åpenbar verdi, da du kan ta posisjoner på viktige søkeord før dine konkurrenter gjør det. 

 Hvor synlig er du i søkemotorene? Vi kan gi deg svaret med en uforpliktende SEO-sjekk

Fra analyse til innhold

En søkeordsanalyse kan innehold veldig mange søkeord. Her må det tas en vurdering på hvilke søkeord man ønsker å optimalisere for basert på søkevolum og konkurranse.

Når du skriver innhold basert på en søkeordsanalyse er det visse steder søkeordet må plasseres i teksten. I tillegg må innholdet ha en god struktur og være godt skrevet. Algoritmene til Google er brukerstyrte. Det vil si at hvordan brukeren/leseren reagerer på ditt innhold, gjenspeiles i hvor god rangering du får på Google.

Med andre ord: liker ikke leseren din artikkel, så liker ikke Google din artikkel!

SEO og nettsidestruktur

Skal du i gang med nye nettsider? I så fall vil en søkeordsanalyse gi deg verdifull innsikt. Hva skal produktene hete? Hva skal tittelen på produktsiden være? Hvilken sidestruktur bør du ha? Kanskje det finnes alternative produkter du bør tilby? Alt dette vil en analyse gi svaret på. 

 Å rangere godt i søkemotoren er en kunst. Det handler ikke bare om godt innhold, men også om riktig struktur på nettsiden og teknisk oppsett og bruk av søkeordene. Vi er eksperter på SEO og innholdsproduksjon. Vi hjelper deg gjerne i gang med å gjøre en uforpliktende sjekk av dine nettsider. 

Jeg ønsker en uforpliktende SEO-sjekk