Lise Komnæs Jæger By Lise Komnæs Jæger • juni 29, 2018

Hva er Inbound Marketing og hvordan kan det gi verdi for din bedrift?

Tenk så gunstig om du klarte å gi potensielle kunder riktig innhold til riktig tid når de er i en kjøpsreise. Inbound marketing gjør det mulig!

Mange har etter hvert hørt begrepet inbound marketing og lurer på om dette er det samme som innholdsmarkedsføring. Svaret er et tydelig, nja!

Innholdsmarkedsføring er nemlig en svært viktig ingrediens i inbound marketing, så uten innholdsmarkedsføring - ingen Inbound. Men inbound marketing inneholder veldig mye mer!

Inngående og utgående markedsføring

"Inbound" kan best oversettes med ordet "inngående". Dette er til forskjell fra "outbound marketing", utgående, der vi "roper" ut et budskap i håp om at noen vil høre etter.

I inbound marketing ønsker vi at mottaker skal komme til oss.

Gjerne gjennom sitt søk på en problemstilling, etter en spesiell type kategori tjenester eller et spesifikt produkt/bedrift.

Viktigheten av godt innhold

I Inbound Marketing står nemlig bruker eller kunde i sentrum. Vi ønsker å tilby henne relevant informasjon i forhold til hvilket sted hun er i sin kjøpsreise. Da er det vesentlig at nettsidene dine kan gi en god opplevelse av dette, enten du byr på godt innhold basert på tekst, videoer, infografics eller nedlastbare guider.

Relevant innhold er det som svarer på det kunden lurte på og som gir en god opplevelse. I inbound marketing ønsker vi å "leie" kunden gjennom sin kjøpsreise og kunne svare på spørsmål enten hun er i oppmerksomhetsfasen, vurderingsfasen eller beslutningsfasen i sin kundereise. Du kan lese mer om betydningen av godt innhold her.

I Inbound Marketing liker vi å illustrere kundereisen slik, med de ulike fasene og virkemidlene vi kan bruke underveis:

Hubspot

Viktigheten av synlighet i søk

Som du skjønner er vi opptatt av hva kunden lurer på. Da er synlighet i søkemotorene ekstremt viktig. Dette gjelder også i Business-2-Business! I inbound marketing er vi svært opptatt av hva kunden faktisk søker etter når hun leter etter informasjon: søker hun "smarttelefon", "iPhone" eller "iPhoneX"? Søker hun "Mac vil ikke lade" eller "Mac-lader Bergen"? 

I Kalibrert anbefaler vi alltid å gjøre en skikkelig søkeordsanalyse når vi skal begynne å jobbe med Inbound, innholdsmarkedsføring, forbedring av tekst på nettsider eller få til god leads generering. Ved hjelp av spesialiserte SEO-verktøy går vi i dybden og analyserer hvilke søkebegrep som benyttes innenfor din kategori, hvor stort er det månedlige søkevolumet innenfor ditt geografiske område og hvor vanskelig er det å ta posisjon. Du kan lese mer om søkemotoroptimalisering her.

VIDEO: Lise Jæger i Kalibrert forteller om den digitale kjøpsreisen som begynner med søk. 

Viktigheten av andre trafikkdrivende digitale kanaler

I tillegg til søk er det helt nødvendig å drive trafikk fra andre kanaler inn til din nettside. Dette kan f.eks. være fra Facebook, Linkedin, fra digitale annonseprodukter i en nettavis eller bannere/display i ulike nettverk (gjerne programmatic). For å holde på Inbound-metodeologien ønsker vi å gjøre dette på en smart måte; nemlig å henvende oss til målgrupper som er relevante. Både gjennom betalt annonsering i sosiale medier og gjennom programmatic annonsekjøp brukes data om brukerne for å treffe de rette målgruppene (f.eks. demografi, interesser, stillingstitler, utdanning).

«Fange» brukeren på nettsiden din

Du har sikkert lagt merket til den økende bruken av nedlasting av nyttig innhold der du «betaler» med din e-postadresse? Dette er en velbrukt og virkningsfull måte å samle leads på. Også gode kontaktskjema og chat er måter å komme i kontakt med kundene på, være tilgjengelig og få startet en dialog med dem. Slike leads er gull verdt for selskapet ditt og dem som jobber med salg. Setter man dette i system er det mulig å fokusere langt mer på «varmere leads» enn å drive krevende utgående salg. Som du skjønner henger Inbound Marketing tett sammen med salg.

Kom i gang nå!

Vi har her vist deg en liten smakebit av inbound marketing og de mulighetene som ligger i denne måten å gjøre markedsføring på. Vi er overbevist over at din bedrift kan hente verdifull trafikk gjennom arbeid med SEO, innholdsutvikling og inbound marketing. Vi i Kalibrert hjelper deg gjerne i gang! 

Last ned: Din guide til effektiv generering av leads