Preben Helle By Preben Helle • november 14, 2018

2019:  Facebook-tips du må vite!

Nytt år - nye muligheter. Vi har samlet Facebook-trendene vi vet blir viktige i 2019. 

Facebook endrer stadig oftere på plattformen sin og det kan være vanskelig å henge med i svingene. Derfor har vi gjort det lett for deg og samlet de viktigste trendene for 2019.  

1. Virtuelle annonser 

Med virtuelle annonser vil bedrifter kunne interagere og la brukerne visualisere og engasjere seg lettere med ulike produkter på Facebook. Brukerne kan enkelt prøve produktene med kameraet ved å trykke på en "Prøv nå"-knapp. Dette gir en helt ny måte å annonsere på. Tilbyr du produkter som kan passe til dette formatet? I så fall kan virtuelle annonser være veldig spennende!

fb_ar_ads

 

2. Facebook Stories 

Nå kan og bør du inkludere Facebook Stories-annonser. Det er nemlig spådd at disse annonsene vil erstatte annonsering i nyhets-feeden i løpet av 2019. Snart får man også muligheten til å lage stories i messenger-appen. Facebook Stories har ikke tatt av slik Facebook håpte og ønsker - derfor satser de ekstra mye på dette i tiden fremover.

3. Anbefalinger på Facebook-sider

Kanskje du allerede har fått det med deg, men Facebook anmeldelser har blitt til anbefalinger. 

Anbefalinger skal gjøre brukeropplevelsen og førsteinntrykk med nye merkevarer og bedrifter mer transparent. Denne oppdateringen betyr i praksis at kunder kan dele mer utfyllende tilbakemeldinger om bedriften din, og bidra til at du blir mer synlig i lokalsamfunnet, og dermed tiltrekke deg flere kunder.

38076111_306281303278205_24980182628564992_n

 

4. Re-designet sider på mobil

Bedriftssider på Facebook har endret design for å gjøre bestillinger og handlinger enklere. Har du for eksempel en restaurant skal det være enkelt for brukerne å trykke på "bestill nå knappen".

Sjekk om din bedrift har korrekte "handlingsknapper " ("call-to-actions") på siden og om du bruker den korrekte side-templaten her

5. "Test og lær"

Med Facebooks "Test og lær"-funksjonen kan du på en enkel måte opprette tester for å forstå hvor mye verdi Facebook-annonsene dine genererer, og hvilke strategier som gjør det best. Dette er et spennende verktøy for å optimalisere din markedsføring. 

41234711_1351453211655855_5479614079049924608_n

Kom i gang med "test og lær"

Gå til Test og lær, som er tilgjengelig i "Målinger og rapporter"-delen av menyen. Det er lett å bruke:

  1. Konfigurer: Velg et bedriftsspørsmål du vil besvare og inkluder obligatorisk informasjon.
  2. Test: Kjør testen din.
  3. Lær: Handle på bakgrunn av det du lærer, for å forbedre annonseresultatene.

 

6. Nye videomuligheter

Facebook lanserte nylig en ny video creation kit som er tilgjengelig i annonseadministrasjonen, og også når du oppretter nytt innhold fra Facebook-siden din. Her kan man også velge vertikale templates for stories-annonser og beskjære video.

single_video

7. ROAS budgivning (avkastning på annonseutgifter)

Nå lar Facebook deg sette en minimumsgrense for akseptabel avkastning på annonseutgiftene dine! Basert på dette kan man sette budgivningen. Det finnes én ROAS-kontroll: Minimum ROAS. Bruk av dette alternativet ber Facebook om å ta sikte på å få mest mulig kjøpsverdi og beholde ROAS over beløpet du oppgir. (ROAS står for Return on Ad Spend). 

Viktig: Ved å angi minimum ROAS legger du en begrensning på leveringssystemet til Facebook. Det betyr at det kan føre til lavere levering (sammenlignet med hvor mye du ville ha fått uten å angi ROAS) dersom du setter minimumet ditt for høyt. Når du oppgir et ROAS-kontrollbeløp, kontrollerer du hvilke resultater du ønsker at Facebook skal bruke budsjettet ditt på.

Merk: Når du ikke oppgir ROAS-kontroll, bruker du den høyeste verdien. Ved å bruke dette alternativet fokuserer Facebooks annonsesystem på å få mest mulig kjøpsverdi og bruke hele budsjettet ditt.

Har du lyst å lære mer om Facebook-annonsering eller legge en strategi for bruk av sosiale medier? Ta kontakt for en uforpliktende prat. 

Kontakt oss

Kilder: