Ragnhild Berge By Ragnhild Berge • juni 6, 2018

Digital markedsføring: Vanskelige ord, enkelt forklart!

Synes du det er mange vanskelig ord innen digital markedsføring? Vi har laget en mini-ordbok som forklarer noen nøkkelord- og uttrykk. 

Visninger / eksponeringer

Visninger av en annonse i Adwords,  Facebook eller andre digitale kanaler. Én visning er når annonsen din har dukket én gang hos en bruker. Synes du disse uttrykkene er forvirrende? Vi har laget en mini-ordbok som forklarer noen nøkkeluttrykk innen digital markedsføring.

Rekkevidde

Rekkevidde (reach) er antall personer som har sett annonsene dine minst én gang. Rekkevidde kan være lavere enn antall visninger da én person kan få flere visninger / eksponeringer. 

Klikk

Antall klikk en annonse har fått viser litt hvor attraktiv annonsen er eller varen/tjenesten du selger. Klikkene lenker til din landingsside. 

Frekvens 

Frekvens er gjennomsnitlig antall ganger en person har blitt utsatt for en visning / eksponering. 

CTR

Klikkrate eller klikkfrekvens: dette er hvor høy andel (prosent) som klikker på annonsen din i forhold til antall visninger / eksponeringer. 

CPC

Kostnad per klikk på norsk (cost pr click). Dette er hva du betaler for at noen klikker på annonsen din. 

CPA

Kostnad per tilegnelse (cost pr acquisition), eller kostnad per resultat ut fra hva som er satt som målbare parametere på nettstedet ditt.

CPO

Kostnad per ordre (cost pr order),  er et begrep som benyttes når man kan definere prisen per salg/ordre. Her er det viktig å definere hva en ordre har av verdi for deg.

CPM

Kost per 1000-visning (cost pr thousand) er prisen du betaler for 1000 visninger eller eksponeringer av din annonse. 

LEAD

Et lead er når en person for eksempel har fylt ut et skjema, lastet ned innhold eller lagt igjen sine kontaktopplysninger. Dette forteller oss at vedkommende er mer interessert i det du har å tilby enn en vanlig besøkende.  Du vil da enten ta kontakt eller passe på å  tilby disse personene innhold og løsninger, for å hjelpe kunden med det de er på jakt etter.  Har du HubSpot eller lignende programvare, kan du bygge profiler på leadsene dine. Da kan du "fôre" leadsene dine med nyttig informasjon og bevege dem stadig nærmere et potensielt salg.  

CPL

Kostnad per lead (cost pr lead), er det du betaler for et lead som beskrevet ovenfor. 

Pixel / Cookie / informasjonskapsel 

En cookie er en kodebit man legger inn på nettstedet for at skal kunne følge brukerne dine inn på nettstedet ditt. Dette gir deg mange muligheter, som blant annet måling av konverteringer og oppretting av målgrupper basert på tidligere besøkende på nettsiden din. Disse målgruppene kan igjen brukes til remarketing mot dine brukere i fremtidig annonsering.

Remarketing/retargeting

Remarketing og Retargeting er to begrep som ofte brukes om hverandre. Dette er i grunn ikke så rart for begge handler om mye av det samme.

Remarketing blir vanligvis brukt når det er innenfor en og samme kampanje, mens retargeting ofte inkluderer flere kampanjer, kanaler og lengre tidsperioder.

Begge brukes i en type markedsføring hvor man lager en kampanje som er målrettet mot personer som har besøkt nettsiden din tidligere. Remarketing eller retargeting er en markedsføringsaktivitet som vi ofte ser har mye høyere konverteringsrate sammenlignet med andre aktiviteter.

Konverteringsrate

Konverteringsrate er et forholdstall mellom antall besøkende på et nettsted og antall ønskede hendelser. En hendelse kan typisk være salg, registrering, forespørsel eller nedlasting.

Mange forvirrende ord og uttrykk? Noe av det som gjør digital markedsføring så spennende er at ting hele tiden er i utvikling. Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan få maks ut av markedsføringen? Gjerne ta kontakt for en uforpliktende prat. 

Kontakt oss