Preben Helle By Preben Helle • april 5, 2018

De 5 beste tipsene for effektiv Facebook-annonsering i 2018

I en tid der man gjerne opplever at kun et fåtall av følgerne dine faktisk ser innleggene du publiserer, deler vi noen smarte tips til hvordan du kan bruke betalt annonsering for å nå ditt publikum.
 

1. Innsikt

Bli enda bedre kjent med målgruppene dine på Facebook ved å bruke publikumsinnsikten i Business Manager! Bli kjent med folk som betyr noe for bedriften din, slik at du kan forstå hva som betyr noe for dem. Finn ut hvor de bor, hvilke interesser de har og deres atferd, slik at du kan skape budskap som vil treffe bedre. Her kan du blant annet sammenligne følgerne dine med alle andre på Facebook for å se deres unike egenskaper.

2. Målstyring

Velg rett markedsføringsmål og fokuser på det du ønsker å oppnå. Annonsemålsettingen er det du vil at folk skal gjøre når de ser annonsene dine. Vil du nå nye kunder kan du teste rekkevidde vs. trafikk, eller opprette en delingstest der du tester ulike versjoner av annonsene dine, slik at du kan se hva som fungerer best, og forbedre fremtidige kampanjer.

Når du oppretter en delingstest, deler Facebook målgruppen din og tester hvilken målstyring som gjør det best. Deretter kåres en vinnerversjon basert på den målstyringen som hadde lavest kostnad per resultat.

3. Effektivt oppsett og gjennomføring av kampanjer

Dynamisk annonseinnhold (nyhet) er et verktøy som automatisk leverer de beste kombinasjonene av annonseinnholdet ditt. Facebook finner de beste kombinasjonene av annonseinnhold ved å ta komponentene til annonsene (bilder, videoer, titler, beskrivelser, handlingsoppfordringer osv.) og kjøre forskjellige kombinasjoner av disse ressursene på tvers av publikum. På den måten kan du sikre deg at publikummet ditt alltid får levert det annonseinnholdet som gjør det best.

4. Facebook pikselen 

Øk salget på nettsiden din med pikselsporing. Med pikselen kan du få tilgang til en rekke nye annonseringsmuligheter og teknikker. En av de mer avanserte er å optimalisere annonsene dine for konverteringer ("konverteringsoptimalisering"), noe som kan øke salget på nettstedet. Facebook har nyttige veiledninger som viser deg hvordan du gjør dette, fra å skape grunnlaget for suksess til å finjustere kampanjene dine. (Du finner mer nyttig info i Facebooks hjelpesenter for annonsører).

5. Test nye Annonseplasseringer

Få mer ut av kampanjebudsjettet og oppnå større rekkevidde! De forskjellige stedene der Facebook kan vise annonsene dine, kalles "plasseringer". Når du oppretter en annonse, blir du spurt om du ønsker at den skal vises på plasseringer utenfor Facebook: Instagram, Audience Network (instream video) og Messenger. Det er to tilnærminger til bruk av plasseringer, automatisk og manuell. Vi anbefaler manuell plassering for de fleste annonsører. Da kan du selv velge hvilke plasseringer du vil bruke under "plasseringer" når du oppretter annonsesettet. Her er det viktig å teste ulike "plasseringer" for å se hva som leverer best resultat på kampanjene dine.

Den største fordelen? Du kan bruke det samme annonseinnholdet for Messenger & Audience Network som du allerede bruker for Facebook og Instagram.

Har du lyst å lære mer om Facebook annonsering eller få hjelp til å få det gjennomført på profesjonelt og effektivt vis? Ta kontakt med oss!

 Ta kontakt