Petter Johnsen By Petter Johnsen • september 18, 2018

Skaff deg et konkurransefortrinn med dataanalyse

De bedriftene som er best på dataanalyse har et enormt konkurransefortrinn. Her forteller vi deg hvorfor du aktivt bør bruke data fra dine kunder. 

Kalibrert Datanalayse BasketballSvært avansert bruk av analyse for å kartlegge dine vaner og interesser har blitt en helt naturlig del av vår hverdag. Bare tenk deg; vi bruker smartklokker til å blant annet analysere hjerterytme, søvnmønster og treningsresultater. Dette gir deg som bruker en smartklokke spennende og verdifull innsikt. På samme måte kan bedrifter bruke data for å gi kundene merverdi. 

Analyse endret basketball-sporten 

Dataanalyse spiller for enkelte så stor rolle at det har endret måten vi jobber på og lever på. I et eksempel fra den amerikanske basketball-ligaen (NBA) har det i manges øyne endret måten idretten blir spilt. 

Enkel bruk av matte og analyse gjorde at det ble en stor økning av tre-poeng-skudd.

Så sent som i 2012 tok et gjennomsnittlig lag bare 18,4 tre-poeng-skudd per kamp. I 2017 var tallet 27, en økning på nesten 50%. Den økte bruken av tre-poeng-skudd var i stor grad et resultat av analyse som viste at et tre-poeng-skudd som hadde 35% sjanse til å gå inn, førte i gjennomsnitt til flere poeng enn et to-poeng-skudd tatt nærmere kurven.

Flere idretter kommer etter

Flere og flere idretter har tatt til seg mulighetene ved dataanalyse – ikke bare amerikansk baskeball.

Fellesnevneren er ofte at det gir dem som benytter seg av teknologien et forsprang i å finne forbedringsmuligheter som kan gi større suksess.

Dette kan være både store og marginale endringer, men alt som et resultat av dataanalyse.  I næringslivet har det heller aldri vært større mengder med data som kan ”utvinnes” til å skape suksess og vekst på bunnlinjen. Men den største utfordringen er ofte å se skogen for bare trær.

Hva skal man se etter? Hvilken data skal man fokusere på? Hvordan kan vi ta riktige beslutninger basert på all daten? 

Fra analyse til økonomisk vekst

I de fleste tilfeller må man stille seg det banalt enkle spørsmålet; hva er det vi ønsker å oppnå? 9 av 10 vil svare at de ønsker å tjene mere penger. Måten man kommer frem til det målet derimot er det mange forskjellige svar på. Minske turnover, forbedre kundeopplevelsen i nettbutikken, redusere churn, skaffe bedre leads osv. Svarene her er veldig mange og spenner seg fra detaljerte endringsbehov til strategiske veivalg.

Basert på dette må man ta noen valg i jungelen av data. Man må rett og slett prioritere, og stille seg spørsmålet; hva er det jeg trenger av data for å kunne ta de viktige og gode valgene for meg?

Disse dataene vil være forskjellige i detalj og omfang basert på hva ditt ansvarsområde er. I tillegg er dette er ikke et enkelt spørsmål å stille seg. Det krever både å få diskutert seg frem til behovet basert på målene man har, gjerne med din markedssjef om du er direktør.

Dette krever ofte å få en oversikt over datamulighetene fra noen som sitter litt lengre ned i purren eller som har en større oversikt enn det du selv har. Still spørsmål og be om hjelp! Dette er nødvendig fordi analyse- og rapportverktøyene, samt datakildene vokser i takt med datamengden som er tilgjengelig. 

Lag en strategi og mål resultatene

Om man har en klar strategi på hvordan akkurat din bedrift skal benytte dataen vil det kunne gi et konkurransefortrinn. Finn derfor de riktige parameterne for deg i din stilling, rapporter videre inn i din bedrift på de tallene som er med å styre mot deres felles mål. Benytt dataen til å bli forbedre, og finn dine "tre-poengs-skudd"! 

Ønsker du innspill på hvordan din bedrift kan bruke kundedata? Vi hjelper deg gjerne. 

Kontakt oss