Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • desember 3, 2018

7 gode grunner for å bruke personas

Klarer du å engasjere din målgruppe? En personas gjør jobben mye lettere!

Mengden informasjon på nettet og ulike leverandører som kjemper om samme budskap er stor. For potensielle kunder betyr det at man «overser» mye av innholdet, og at kravene for å engasjere blir stadig høyere. Det finnes en rekke effektive tiltak man kan gjøre for å skille seg ut i mengden. Et av de mest effektive er bruk av personas. Her har vi samlet sju gode grunner for å bruke personas aktivt i markedsføringen:

1. Forstå kundens behov

Skal du kjøpe en gave til din mor har du en klar forståelse for hennes interesser, hennes stil og behov. Du bruker denne kunnskapen til å handle en gave du vet hun vil like. Den samme tankegangen bør du bruke inn mot potensielle kunder, og da vil en tydelig definert personas hjelpe deg.

Ting du bør vite om din personas er blant annet hvor hun er fra, interesser, utdannelse, sivilstatus, alder, familierelasjon, jobb, bransje, inntekt osv.

2. Hva bruker kundene tiden på?

God innsikt i din personas gjør at vet hva du skal skrive om og hvor du bør publisere det. Er dette en person som bruker mye tid på Snapchat eller LinkedIn? Det er utrolig viktig å vite hvor dine kunder befinner seg på nett. Både når du produserer organisk innhold, men også hvor du skal ligge trøkket på betalt annonsering.

3. Den røde tråden

Klarer du å være konsekvent i stil og tone samtidig som du alltid har et treffsikkert budskap, da vil din bedrift bli oppfattet som relevant og tydelig ovenfor målgruppen.

4. Dine selgere blir bedre

Si at din bedrift har tre tydelig definerte personas. Da vil en selger kjapt kunne identifisere hvilken av de tre typene personas han er i kontakt med ved en innkommende telefon eller digitalt lead. Dette er et fantastisk verktøy for å kunne formulere et godt og skreddersydd innsalg.

Les også: Inbound marketing har høyere avkastning enn oppsøkende salg!

5. Kvaliteten på leads

Din personas gir deg informasjon om hvilke interesser de har, hvilket innhold de liker og hvor de er aktive på nett. Dette betyr i praksis at du når riktig person, med riktig budskap på riktig sted. Dette fører igjen til at kvaliteten på leadsene du genererer blir bedre, og salgsoppfølgingen blir lettere.

6. Prioriter den gode kunden

Å jobbe med personas handler om kontinuerlig forbedring. En personas kan endre seg, og utvikle seg over tid. Eller han/henne kan være lik over tid. Poenget er at når du jobber med å definere ulike personas bygger du også erfaringer på hvilken type personer som er mest verdifull for deg, og kanskje vel så viktig hvilke personer som ikke er viktig. Dette hjelper både salg- og markedsresurser med å vurdere hvor de skal putte pengene og hvilke leads som bør prioriteres.

7. Produktutvikling

Er du flink på å analysere og bygge kjennskap til din personas vil du også kunne avdekke en rekke behov du ser din personas trenger. Dette kan være produkter og tjenester som du ikke tilbyr i dag, men som kan være aktuelt for din virksomhet. Sannheten er at jo flere relevante produkter du kan tilby din personas, jo større sannsynlighet er det for mersalg og at vedkommende aktivt følger deg i sosiale medier.


Les også: Hvor ofte skal jeg blogge?

Det er med andre ord mange gode grunner for å definere noen tydelige personas for din bedrift. Trenger du hjelp til å bygge personas med utgangspunkt i solide analyser og innsikt? Vi kan hjelpe deg!

Kontakt oss