Petter Johnsen By Petter Johnsen • februar 22, 2019

6 tiltak for å øke konverteringsraten din

Lurer du på hvordan du skal øke antall konverteringer på nettsiden din? Her er seks tiltak du bør prøve for å øke antall handlinger på siden din.
Med konverteringer mener vi handlinger som besøkende utfører når de besøker nettsidene dine. Dette kan for eksempel være "kontakt oss", "meld deg på nyhetsbrev", "ring oss", bestillinger eller faktiske kjøp.

1. Lag tekstbaserte handingsknapper (CTA´er)

Vi er vant med å bruke bannere på slutten av bloggposter, men "banner-blindhet" er et reelt fenomen som betyr at folk ofte ignorerer bannerlignende informasjon på nettsteder. Mangel på oppmerksomhet, kombinert med at besøkende ikke alltid leser hele blogginnlegget, betyr at en ny tilnærming er nødvendig. Det er her tekstbasert CTA´er ("Call-to-Actions") kommer til nytte. Tekstbaserte CTA´er er en frittstående tekstlinje knyttet til en landingsside og utformet som en underoverskrift. Et eksempel på dette kan være: «Inbound marketing har høyere avkastning enn oppsøkende salg». Test dette i din neste bloggpost! 

2. Kjør tester på landingssidene dine

Landingsside er en viktig del av den moderne markedsførers verktøykasse. På landingssider skal en besøkende  bli til et lead. Disse sidene spiller en viktig rolle på nettstedet ditt, så vi anbefaler deg derfor å kjøre en A/B-test for å få mest mulig ut av dem. Dette betyr at du tester ulike varianter av tekst, tilbudet på siden, bilder, spørsmålsskjema og design på landingssiden.

 3. Legg til chat-funksjon 

Å chatte med besøkende på nettstedet i sanntid er ekstremt verdifullt. For å øke konverteringen, bør du derfor legge til meldingsfunksjoner/chat på de beste landingssidene dine, eksempelvis en pris- og produktside, slik at leads konverterer i stedet for å forlate nettsiden din.

4. Inkluder leads-flyt 

En annen ting du bør teste er å sette opp leads-flyt på bloggen din. Dette er pop-up-vinduer som er designet for å tiltrekke seg oppmerksomhet og verdi. Her kan du velge mellom en lysbildeboks, rullegardin-banner eller pop-up-boks, avhengig av hva du tilbyr og ønsker å få brukeren til å gjøre. Dette kan for eksempel være påmelding til nyhetsbrev, "les mer om produkt X" eller "kontakt oss".

Les også: Hvorfor er leads viktig for din bedrift?

5. Optimaliser de beste blogginnleggene

Om du har blogget ett års tid eller mer, har du nok enkelte bloggposter som fungerer bedre enn andre. Man ser ofte at mesteparten av bloggvisninger og leads kommer fra eldre bloggposter. Dette har blant annet med at SEO-posisjonering i søkemotorer tar tid. Det er derfor smart å finne de beste blogginnleggene dine og optimalisere dem for å drive enda mer konverteringer.

For å komme i gang bør du identifisere blogginnleggene med mye trafikk, men lav konverteringsrate. Det kan være at innholdet du promoterer med CTA-knapper og lenker, ikke er i samsvar med blogginnleggets innhold eller at dine CTA´er er utydelige. I tillegg bør du se på blogginnlegg med høye konverteringsrate.  Du ønsker å få mer kvalifisert trafikk til de aktuelle innleggene, og du kan gjøre det ved å optimalisere innholdet for søkemotorer eller justere på innholdet for å sikre at det er oppdatert og relevant.

6. Utnytt retargeting for å få gjentagende besøk på nettstedet

Det spiller ingen rolle hva din viktigste konverterings-KPI er: Sannheten er at de fleste besøkende på nettstedet ditt ikke gjennomfører handlingen du ønsker at de skal. Ved å utnytte retargeting (noen ganger kjent som remarketing), kan du nå folk som har forlatt nettstedet ditt - med et nytt og relevant budskap. Dette kan være med å drive dem inn igjen på siden din og overbevise dem til å konvertere.

Vi anbefaler at du tester ulike tiltak for å finne ut hva som gir best resultat for dine produkter/tjenester. Lurer du på hvordan du skal prioritere tiltakene, kan du bruke PIE-rangering for å finne ut hva du bør sette i gang med først og i hvilke rekkefølge du bør gjøre det.

Ønsker du en vurdering av din bedrifts potensiale ved å forbedre konverteringsratene? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat!

Kontakt oss