Trond-Ole Husebø By Trond-Ole Husebø • juli 27, 2018

5 steg til den perfekte overskriften

Sliter du med at bloggsakene dine ikke blir lest? En fengende overskrift og vinkling kan være nøkkelen til at du får flere lesere. Her gir vi deg noen gode tips du bør kunne.


Synlighet på nett er ekstremt viktig for bedrifter. En fin måte å skape synlighet på Google og i sosiale medier, er gjennom en bedriftsblogg.

I dagens scrolle-verden er det viktig med en overskrift som fenger leseren. Selv om artikkelen din er søkbar og har god rangering på Google, er du avhengig av at leseren blir fristet til å klikke seg inn på saken.

1. Slik og hvordan fungerer som en kule!

Vi Googler MYE etter raske løsninger på ting, og da starter vi ofte setningene med «hvordan». For eksempel: Hvordan fikse hull i dekket? Hvordan beise terrassen? Hvordan annonsere på Facebook?

Når du skriver for en bedriftsblogg er det naturlig å skrive om dine produkter, og hvorfor disse produktene vil hjelpe dine kunder. I disse type sakene er slike overskrifter effektive.

2. Bruk tall

Når vi velger hvilken sak vi ønsker å klikke på, så gjør vi dette ut fra en forventning til innholdet. Overskrifter som bruker tall fungerer bra fordi det gir en forventning til leseren. Som eksempelvis i denne saken. Her vet du at gjennom å lese denne teksten får du 5 tips til hvordan du skal skrive bedre overskrifter.

Les også: Hvorfor er et lead så viktig for din bedrift?

3. Finn viktige søkeord

Noe av det mest verdifulle du kan gjøre for å skape innhold som engasjerer din målgruppe, er å gjøre en søkeordsanalyse. Gjennom en søkeordsanalyse finner du svaret på hva dine potensielle kunder søker etter. På denne måten finner du hvilke nøkkelord og fraser du bør bruke i en overskrift – både for å engasjere, men også for å oppnå synlighet på viktige søkeord.

Trenger du hjelp med en søkeordsanalyse? Vi kan hjelpe deg i gang med en uforpliktende SEO-sjekk

4. Lag en påstand

En påstand er en effektiv måte å vekke interesse. Ser du en påstand som kan være aktuell for deg vil dette ha stor følelsesmessig appell. For eksempel: Du går glipp av verdifull nettrafikk. Dine overskriften blir bedre med disse tipsene.

Vår frykt for å ha gått glipp av noe viktig gjør at en påstand i en overskrift kan være effektivt. Men husk at dette også stiller strenge krav til innholdet. Innholdet må svare på påstanden, hvis ikke ender du bare opp med en irritert leser som føler seg lurt.

5. Still spørsmål

Vår hjerne er skrudd sammen slik at når vi leser et spørsmål, vil vi vite svaret. Dette er et knep de fleste journalister er klar over og bruker aktivt. Når et spørsmål blir stilt blir en tanke startet, da ønsker hjernen vår en konklusjon eller avslutning for å gå videre. Med andre ord kan det være meget effektiv å stille spørsmål i en overskrift.

En annen ting vi ser er at stadig flere Googler ved hjelp av en taleassistent som Amazon Alexa eller Google Home. Når vi bruker taleassistenter googler vi på en annen måte en når vi skriver. Vi stiller spørsmål i mye større grad. Med andre ord vil overskrifter med spørsmål muligens få bedre synlighet i søkemotorene fremover, fordi det gir et direkte svar på søket. Jeg vil understreke at dette er spekulasjoner, men samtidig en verdifull tanke å ha med seg videre.

Ta kontakt