Preben Helle By Preben Helle • november 27, 2018

5 grunner til at Facebook-annonsene dine ikke konverterer!

Opplever du at Facebook-annonsene dine ikke presterer like godt som forventet? Årsakene kan være mange. Her har vi samlet noen av dem. 

 

1. Du målretter mot feile personer

I valg av målgruppe definerer du gjerne ideal kunden, kanskje basert på bedriftens personas og legger inn: demografi, interesser og atferd.

Skjermbilde 2018-11-27 kl. 11.10.49

Det du gjerne ikke tenker over etter å ha funnet en god målgruppe er at disse med stor sannsynlighet er "kalde kunder". Prioriteringen din ved valg av målretting bør heller være på "lavthengende frukter" - de som du vet kan være interessert i å kjøpe noe av deg. Her en noen gode tips:

  • Facebook & Instagram fans
  • Eksisterende kunder
  • Personer som tidligere har klikket på annonsene dine
  • Personer som har sett videoene dine tidligere
  • E-post lister (kundedata)
  • Alle besøkende på nettsiden siste 7, 14 eller 30 dager
  • Besøkende på bestemte landingssider
Skjermbilde 2018-11-27 kl. 11.24.45

*Merk at disse publikumene krever Facebook-piksel implementert på nettsiden din!

2. Du målretter mot de rette personene med feil budskap

En grunn til at annonsene dine ikke konverterer er at du ikke har rett budskap til riktig tid i kundereisen. Kanskje de ikke er så langt nede i salgstrakten enda? Med andre ord, du frir på første date. Slik fikser du det: segmenter personer etter hvor de kanskje befinner seg i kundereisen, og lever annonser deretter.

Ved opprettelse av annonser har man tre kategorivalg:

  • Oppmerksomhet: For "kalde kunder" eller kunder som ikke vet at dere eksisterer engang, eller kunder du ikke har pratet til på en stund
  • Overveielse: For "varme kunder" som gjerne bare trenger litt mer informasjon før de konverterer. Her bør man optimalisere for trafikk til nettsted.
  • Konvertering: For de aller "varmeste kundene" som er klar for å gjennomføre et kjøp.

 

Skjermbilde 2018-11-27 kl. 11.33.33

Annonsene du kjører mot "kalde kunder" bør være forskjellig fra annonser mot de "varmeste kundene".

3. Du målretter mot de rette personene med feile annonseformat

La oss si at du bruker videoannonser for å fange folks oppmerksomhet i første fase for å vekke interesse rundt produktene dine. Du bestemmer deg for å kjøre en retargeting annonse mot de som viste interesse i første runde, men denne gange bruker du et bilde eller en karusellannonse. Når du vet at målgruppen har respondert bra på video tidligere, hvorfor endre annonseformat? Bruk video om det er det som har prestert best tidligere mot de samme personene.

Skjermbilde 2018-11-27 kl. 12.43.50

 

4. Du målretter for bredt

Hvis du også ønsker å inkludere en interessebasert målgruppe for å split-teste ulike annonser, bør du snevre inn målgruppen ved å bruke detaljert målstyring. Så istedenfor å inkludere flere ulike interessekategori slik at målgruppen blir veldig stor, bør du spisse det enda mer. La oss si at du selger vinterklær. Da kan du målrette mot de som liker vintersport og begrense publikummet med å si at de også skal for eksempel like diverse merkeklær lik din egen.

Skjermbilde 2018-11-27 kl. 12.57.43

Facebooks detaljerte målgruppestyring lar deg målrette mot personer som liker vintersport og Norrøna. For å spisse målgruppen enda mer kan du begrense ytterligere ved å si at de også skal være engasjerte kunder (atferdskategori Facebook).

Skjermbilde 2018-11-27 kl. 13.07.01

Nå har du snevret inn en stor målgruppe til en litt mindre, som med større sannsynlighet vil være interessert i dine vinterklær.

5. Du optimaliserer for konvertering mot "kalde kunder"

I 2018 handler det mer enn noengang om stopp-effekt i nyhetsfeeden! Tenk over hvor mange annonser du ser daglig i nyhetsfeeden din som prøver å pushe et salgsbudskap mot deg. Mange av disse annonsene er sikkert fra merkevarer som du aldri har hørt om. Klikker du på kjøp nå knappen?

Spar konverteringsfokuset for retargeting-kampanje dine, der du viser et spesielt produkt til en bestemt person som du vet har kikket på nettopp dette produktet på nettsiden uten å konvertere. Remarketing kampanjer vil alltid være den mest kostnadeffektive markedsføringen du gjør, fordi publikummet du målretter mot er i enda mindre volum.

Skjermbilde 2018-11-27 kl. 13.19.37

Konklusjon

Ikke vær altfor fokusert på nye kunder hele tiden. Start med de "varmeste kundene" dine og maksimer de varme leadsene. Har du lyst å lære mer konverteringsoptimalisering eller legge en strategi for Facebook-annonseringen din? Ta kontakt for en uforpliktende prat. 

Kontakt oss

Les også: