Preben Helle By Preben Helle • mars 5, 2019

3 ting du må vite om budsjettoptimalisering på Facebook

Er du usikker på hvordan du skal fordele budsjettet på en Facebook-kampanje? Da kan budsjettoptimalisering være lurt å benytte seg av. Her er tre ting du må vite!

Når du annonserer på Facebook kan du enten fordele budsjettet ditt på de ulike målgruppene du ønsker å nå (allokering av budsjett følger da ofte størrelsen på målgruppen) eller så kan du benytte deg av Facebook sin budsjettoptimalisering.

Hva går budsjettoptimalisering ut på?
Budsjettoptimalisering for kampanjer er en måte å optimalisere fordelingen av et kampanjebudsjett på tvers av kampanjens kanskje flere målgrupper (som ligger i hver sine annonsesett). Facebook sitt annonsesystem fordeler altså budsjettet ditt ut i fra hvilken målgruppe som responderer best på kampanjebudskapet ditt. Dette er likt uansett om det overordnede målet for kampanjen din er rekkevidde (nå flest mulig), klikk til nettsted eller en konvertering (f.eks. salg).

Les også: 5 grunner til at Facebook-annonsene dine ikke konverterer

Slik fungerer det:
1. Fra og med september 2019 flytter Facebook automatisk budsjettet ditt til kampanjenivå, noe som vil si at du ikke lenger har muligheten til å styre dette selv. Du kan fremdeles kontrollere forbruket per annonsesett, men da må du legge inn forbruksgrenser for annonsesettet.


20406050_1266492426786115_7445449541328830464_n

2. Med optimalisering av kampanjebudsjett kan du sette opp ett sentralt kampanjebudsjett for alle målgruppene (annonsesettene) dine, og Facebook sitt annonsesystem vil automatisk og kontinuerlig fordele budsjettet ditt mellom de målgruppene som gir best resultater. Hvis du angir en minimum forbruksgrense, prøver Facebook å bruke det beløpet. Angir du en maksimal forbruksgrense, passer Facebook på å ikke overstige dette.


Skjermbilde 2019-02-28 kl. 11.09.11

3. For å forstå hvordan optimalisering av kampanjebudsjett fordeler budsjettet ditt, må du være oppmerksom på antall hendelser du oppnår (for eksempel klikk på nettsted) og gjennomsnittlig kostnad per hendelse (klikk). Her må du se på kampanjenivå (altså samlet sett) i stedet for hvert annonsesett.

Fordeler med budsjettoptimalisering:

  • Ved å fordele budsjettet til de beste målgruppene, kan du øke totalverdien av kampanjen
  • Budstrategien der du ber om lavest mulig kostnad prøver å skaffe deg resultatene med lavest kostnad
  • Budsjettoptimalisering fjerner automatisk behovet for å flytte/fordele budsjettet mellom ulike annonsesett
  • Du kan bruke mindre tid på å administrere og mer tid på å analysere resultater
  • Facebook sitt mål er å gi deg flest og best mulig resultater og at kostnadene for disse resultatene samsvarer med budstrategien din

 
Trenger du hjelp til strategi, planlegging og gjennomføring av betalte kampanjer? Vi hjelper deg gjerne! 

Kontakt oss

Kilder:
- https://business.facebook.com/business/help/773289396357218
https://www.facebook.com/business/help/