Ole Rønneseth By Ole Rønneseth • april 1, 2019

6 tips for å øke trafikken på YouTube-videoene dine

Har du produsert gode videoer på YouTube, men får ikke den trafikken som du ønsker? Her er noen tips som kan hjelpe deg med å øke rekkevidden! 

1. Identifiser hva som er relevant for målgruppen din

YouTube er ikke bare underholdning, men også én av verdens største søkemotorer. Kanalen blir ofte brukt for å finne informasjon om temaer man er interessert i, samt løsninger på problemer. Et godt optimalisert videoinnhold, som svarer på det målgruppen søker etter, vil kunne rangere høyt i YouTube-søk, men også i ordinære søk på Google. Det er derfor viktig å analysere hva brukerne dine søker etter, før du lager videoinnhold. 

2. Optimaliser tittelen

Tittelen er en av de viktigste faktorene for at Google skal skjønne hva filmen din handler om. Det er derfor viktig å søkemotoroptimalisere tittelen på YouTube-videoen din.

Tittelen bør:

  • Være på maks 70 tegn
  • Få frem hva filmen handler om. Bruk gjerne søkeord som målgruppen din søker etter
  • Inneholde merkevarenavnet ditt, men skriv dette sist - ikke først

3. Optimaliser "thumbnail"-bildet

På samme måte som man pynter seg før man skal på en første date eller ett jobbintervju, bør du også tenke på hvilket bilde du presenterer for brukeren. "Thumbnail" eller miniatyrbilde er det bilde som kommer opp som forhåndsvisning av videoen, og har som mål å skape oppmerksomhet og lokke folk til å trykke på "play". Om du ser på bildet under - får du lyst til å se denne videoen? Nja. Kanskje ikke.


YouTube SEO.

4. Tenk på hva du skriver i videobeskrivelsen

Når videoen din kommer opp i søkeresultatene i Google, er det kun de første 100 tegnene som vises. Husk derfor å skrive det viktigste først. I videobeskrivelsen bør du fortelle hva filmen handler om, samtidig som du prøver å overbevise brukeren til å se videoen din. Dersom du ønsker å lede trafikk inn til nettsiden din, bør du også legge ved lenke til nettsiden din.


Les også: 5 smarte tips til bedre SEO

Da jeg fikk spørsmål om jeg kunne lage Elsa-flette på min 4-årige datter, ble YouTube redningen. Jeg valgte da det resultatet som hadde det mest tiltalende bilde eller "thumbnail" og den beste beskrivelsen. 

Screen Shot 2019-03-28 at 14.45.19

 

5. Optimaliser underteksten

Alle filmer bør ha undertekster eller "closed captions" som YouTube kaller det. Dette er viktig fordi mange ser video uten lyd, men også fordi Google ikke indekserer lyd i videoene - men vil kunne indeksere og forstå tekstfiler. Sørg derfor for at du bruker ord og begreper som er relevant for hva du ønsker å være synlig på, siden ordene dine blir tekstet. Se hvordan du legger på undertekst:



6. Bruk relevante "tags"

Vi anbefaler at du legger til 5-10 "tags" på hver YouTube-video, slik at det blir lettere å finne innholdet ditt. Bruk de søkeordene som du ønsker å være synlig på, men bare om de faktisk er relevante og beskriver hva videoen din handler om. 

Ønsker du flere tips til SEO-optimalisering av YouTube-videoer eller en prat om annonsering på YouTube? Vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss