Ragnhild Berge By Ragnhild Berge • mars 11, 2019

Viktige suksessfaktorer for å lykkes med Google Ads

Mange kjøpsreiser starter i dag hos Google. Og selv om det er vanskelig å finne nøyaktige tall på hvor mange søk det er snakk om, kan vi anta at det er flere millioner søk daglig i Norge. Det sier seg derfor selv at det er viktig å være tilstede i det øyeblikket en kunde søker etter et produkt eller en tjeneste som du tilbyr.

Annonsering i Google Ads er noe av den mest lønnsomme markedsføringen du gjør. Vi tar for oss noen viktige suksessfaktorer for å lykkes med nettopp dette.

Lag en strategi

Fordelene med digital markedsføring er at det er mulig å måle eksakte resultater av de annonsekronene du bruker. Det er derfor viktig å ha klart for deg hva du ønsker å oppnå, slik at du har noe å forholde deg til. Ønsker du å drive trafikk inn til nettsiden, bygge merkevaren din eller få konverteringer på nettstedet ditt? Slike ting er viktig å tenke gjennom før du går i gang med annonsering.


Les også
: Hva er konverteringsoptimalisering (CRO) og hvordan måle den?


Når du lager en strategi er det også viktig å tenke nøye gjennom hvem annonsene dine skal treffe. Bruk gjerne tilgjengelig data, som for eksempel informasjon om hvor kundene dine befinner seg eller hvilken aldersgruppe som typisk er interessert i produktet ditt, for å optimalisere annonsene dine. Dette kan nemlig bidra til at du ikke bruker mer penger enn nødvendig. 

Velg de rette søkeordene

For å finne de mest relevante søkeordene for din bedrift, anbefaler vi at det gjøres en søkeordsanalyse. Denne vil blant annet avdekke hvilke søkeord du bør bruke i betalt annonsering, varianter av søkeordet og søkevolum. På denne måten slipper du å anta, men får faktiske data på hvilke ord eller varianter som er mest relevant for deg.
Med en søkeordsanalyse er det også mulig å avdekke hva du må bruke av annonsekroner for å rangere på topp på enkelte søkeord.

Sporing og måling

Når du har lagt en strategi er det viktig å få på plass nødvendig sporing for å kunne måle suksessen av annonseringen din. Er målsettingen din å få leads i form av kunder som kontakter bedriften din, er det viktig å sette opp sporing slik at du kan måle antall leads du får inn. Slik kan effekten av ulike markedsføringstiltak sees opp mot hverandre.


Les også:
Hvorfor er leads viktig for din bedrift


Er målet å bygge merkevaren din, er det rekkevidde og visninger som gjelder, og hvorvidt det er relevante personer som ser budskapet ditt. Ønsker du å oppnå salg av produkter, er det viktig å kunne spore antall salg og verdien av disse for å kunne beregne ROAS (Return On Advertising Spent).

Call to Action (CTA)

Om du har vunnet budrunden i søket hos Google og en potensiell kunde blir eksponert for annonsen din, er det viktig å sørge for at annonsen inneholder en CTA eller en oppfordring til handling, som for eksempel "les mer" eller "bestill nå".  Tenk derfor gjennom hva du vil at kunden skal gjøre. Få gjerne frem hva som gjør deg unik, slik at kunden får lyst til å klikke på din annonse fremfor konkurrenten sin. Den optimale kombinasjonen kan være vanskelig å vite på forhånd, så vi anbefaler å A/B-teste flere annonsevarianter - gjerne med ulike CTA-budskap, opp mot hverandre. På denne måten kan du finne ut hva som trigger flest klikk inn til nettsiden din.

Optimaliser landingssidene dine

For å lede kunden hele veien gjennom kjøpsreisen, er det veldig viktig at landingssidene dine er optimalisert for det du annonserer for. Det hjelper ikke å vinne Google-søket om kundene hopper av i det de kommer inn på nettsiden din. Pass derfor på å bruke relevante søkeord som du ønsker å rangere på - i URL-en, title-tag, metadescription og H1. Vurder å bygge ut med flere landingssider dersom du ikke har en egnet side fra før.


Les også:
 Hva er søkemotoroptimalisering?


Du må også ha et klart mål for landingssiden din. Ønsker du leads i form av at kundene skal kontakte deg etter å ha lest om et produkt? Da bør du ha et kontaktskjema eller legge inn kontaktinformasjon som er godt synlig. Er det salg av produkt som er målet, må du optimalisere produktsiden slik at potensielle spørsmål blir besvart - som for eksempel størrelse, kvalitet, frakt og levering. Det må også være enkelt for kunden å faktisk kjøpe varen. Tenk derfor gjennom hvilke steg du må gjennom - fra handlekurv, til kasse og utført kjøp. Faller kunden lett av eller klarer du å lede de hele veien gjennom handelen? 

Målgrupper og remarketing

Bruk gode, relevante målgrupper slik at annonsekronene blir brukt på de rette personene for dine tjenester eller produkter. Hvem er de, hva er det de søker etter og hvilke interesser har en potensiell kunde? Her er det viktig å ikke glemme de "varme" kundene, som er de som har vært inne på nettsiden din tidligere. Disse kundene har allerede vist en interesse for det du tilbyr og er dermed mer tilbøyelige til å gjennomføre en handling. Du bør derfor følge opp disse kundene med en egen "remarketing"-kampanje.

Har du kontroll på overnevnte er du på god vei til suksess med den digitale markedsføringen din. Ønsker du flere tips til din digitale markedsføring eller søkemotorannonsering? Vi hjelper deg gjerne! 

Kontakt oss