Ragnhild Berge By Ragnhild Berge • juli 3, 2019

Hvorfor bør du annonsere på YouTube?

Flere og flere bedrifter og merkevarer bruker YouTube som annonseringskanal. Vi forteller hvordan du kan komme i kontakt med potensielle kunder med YouTube-reklamer!

Ferske tall fra Ipsos viser at 1,8 millioner nordmenn har en YouTube-profil. 3 millioner bruker plattformen månedlig eller oftere, og 1 av 2 i aldersgrupper 18-29 år bruker det daglig. Det sier seg derfor selv at YouTube kan være en viktig kanal å markedsføre seg på.

Endrede bruksvaner

Folk endrer stadig måten de oppdager, lærer om og velger merkevarer - mye takket være den digitale utviklingen. Forbrukere nås ikke lenger like lett gjennom tradisjonelle medier alene, og derfor seiler YouTube opp som en viktig annonsekanal. Måten du kan bruke videoinnhold til å tiltrekke deg nye kunder på plattformen er rett og slett unik. 

På YouTube kan du være personlig, dele kunnskap og/eller vise frem produktene eller tjenestene dine på en annerledes måte. Med YouTube sin unike kombinasjon av tilgang til video, deling og brukerfelleskap har du en enestående mulighet til å skape engasjement hos målgruppen din.

Les også: 6 tips for å øke trafikk på YouTube-videoene dine

Hvem kan annonsere på YouTube?

Alle som vil, kan annonsere på YouTube. Google er i en unik posisjon til å gi gode resultater ved å hjelpe deg med å finne ditt mest verdifulle publikum og bygge merkevarebevissthet. Det du trenger for å komme i gang er en YouTube-kanal hvor du kan laste opp videoer, og en Google Ads-konto for å bygge selve videoannonsene.

I Google Ads kan du opprette kampanjer i en rekke ulike formater som bidrar til å engasjere publikum på ulike måter. Herunder finner du blant annet In-Stream, Video Discovery, Out-Stream og Bumper-annonser.

En annonse på YouTube blir satt opp i Google Ads-kontoen din. Her har du mulighet til å rette markedsføringen mot en spesifikk målgruppe ut i fra emne, søkeord og demografisk informasjon. Selv om YouTube må eie innholdet i videoannonser, kan annonsene dine også vises på andre nettsteder og i ulike apper i Google Display-nettverket.

Det er viktig å ha en god struktur for å få mest mulig ut av annonseringen din, og ofte er det dette som skiller amatørene fra de profesjonelle. Gjennom erfaring og en god struktur, er det lettere å ha kontroll på budsjett og forbedring - i tillegg til at det gir deg et bedre grunnlag for rapportering.

Trenger du hjelp til annonsering på YouTube? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss