Ole Rønneseth By Ole Rønneseth • september 12, 2019

5 ting du bør vite om søkemotorannonsering

Søkemotorannonsering handler om betalte tekstannonser i søkemotorer som Google og Bing, og er ofte en svært effektiv måte å skape synlighet på. Her er fem ting du bør vite om denne type annonsering!

 

1. Relevans

Skal du annonsere i en søkemotor dreier det meste seg om å være relevant. Hver gang søkeordet ditt samsvarer med søket til en kunde, blir annonsene tildelt kvalitetspoeng. Kvalitetspoeng er en beregning av kvaliteten på annonsene, søkeordene og landingssidene dine. Hvis du har annonser av høy kvalitet, belønner Google deg, og du kan få lavere kostnader og bedre annonseplasseringer. Annonsering i søkemotorene handler derfor mye om å gi relevante svar på det kundene søker etter.

Les også: 5 grunner til hvorfor du bør gjøre en søkeordsanalyse


2. Innhold på landingssider

Ha relevant informasjon på landingssidene dine! Du kan lage relevante annonser som gjør at kunden klikker inn på din nettside, men hva så? Svarer nettsiden på det kunden har søkt etter? Hvis nei; ikke kast penger ut av vinduet. Et besøk til en landingsside som verken gir et godt svar på det kunden søker etter eller har brukervennlig innhold, skaper bare irritasjon. Husk at jo mer relevante annonsene og landingssidene dine er for kunden, jo mer sannsynlig er det at du oppnår høyere kvalitetspoeng og blir mer relevant for kundene. 

3. Målretting: Bruk annonsekronene dine mot dem som er interessert i ditt produkt

Tenk deg en situasjon hvor du søker etter en møbelbutikk i Bergen, men får opp en annonse for en møbelbutikk som kun leverer i Oslo. Er dette relevant for deg? Nei. Målrettingsmulighetene i Google Ads er store. Du kan blant annet målrette annonsene dine basert på demografi, geografi og språk i tillegg til søkeord. På den måten bruker du ikke penger på personer som ikke er relevante for deg. Dersom du har en lokal butikk i Bergen, kan du for eksempel målrette annonsering kun mot personer som befinner seg i en 5 km radius fra din butikk. Sannsynligheten for at nettopp disse personene kommer innom for å handle hos deg er betydelig høyere enn en person som befinner seg andre plasser.

4. Remarketing: Nå ut til dem som allerede har besøkt nettsidene dine

Ved å sette opp en smart remarketing-strategi kan du nå ut til personer som tidligere har besøkt nettsidene dine. Du kan for eksempel la annonsene dine på Google kun være synlig når noen som har forlatt handlekurven din, gjør et nytt generisk søk etter tilsvarende produkt. Et annet eksempel er å skreddersy budskap til dine eksisterende kunder. Du kan også ekskludere kunder, slik at kunder som nylig har gjennomført et kjøp ikke får opp annonsene dine. Mulighetene er mange!


Les også: Hvordan kan du optimalisere landingssidene dine?


5. Måling av effekt

I motsetning til en mengde andre annonseringsformer, er søkemotorannonsering den mest forutsigbare investeringen du gjør - nettopp fordi aktivitetene dine er svært målbare. Du betaler kun per klikk, og kan derfor måle effekten av hver enkel annonse ved å spore salgene som blir gjort på dine nettsider. På denne måten kan du enkelt beregne en ROI (Return On Investment) av investeringene dine. Sørg derfor for å ha på plass gode målinger av dine kampanjer! Analyser fortløpende og forsøk alltid å forbedre effekten av dine markedsinvesteringer. Det er svært enkelt å sette opp A/B-tester hvor du kan lære hva som fungerer best for deg eller på kundene dine.

Dersom du jobber smart med digital markedsføring og kjenner dine kunders behov og utfordringer, kan du konkurrere med de største aktørene i bransjen selv med langt lavere markedsbudsjetter. Det dreier seg om å finne smarte løsninger! Ved hjelp av kundeinnsikt og smart målretting kan du sikre at du er tilstede i kundens kjøpsprosess.

Trenger du hjelp til søkemotorannonsering for din bedrift? Vi hjelper deg! Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Kontakt oss